>


Pomiary oświetlenia na stanowiskach pracy
Zapewnienie optymalnych warunków pracy dla zatrudnionej osoby to kwestia, o którą należy zadbać nie tylko po to, żeby zwiększyć efektywność wykonywanych przez niego działań. Konkretne zasady postępowania narzucają na przedsiębiorcę przepisy. Dotyczą one m.in. oświetlenia na stanowisku pracy. Aby sprawdzić, czy przestrzegane są określone normy, konieczne jest wykonanie profesjonalnych pomiarów. Realizujemy tę usługę, sprawdzając natężenie oświetlenia w różnych miejscach: od biur, urzędów, sklepów, galerii handlowych, przez przedszkola i szkoły, aż po magazyny i hale produkcyjne.

 

Niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy, odpowiednie oświetlenie można uznać za najbardziej z podstawowych kwestii, o które trzeba zadbać, aby pracownik mógł bezpiecznie i skutecznie realizować swoje obowiązki służbowe. W niektórych miejscach światło o właściwym natężeniu gwarantuje komfort i wygodę pracownika. W innych decyduje o tym, że zatrudniony/zatrudniona może wykonywać pracę, nie narażając przy tym swojego życia. Czynniki uciążliwe większości osób kojarzą się z takimi kwestiami jak np. wysoki poziom hałasu. Zgodnie z prawem można do nich zaliczyć również taki fizyczny czynnik środowiska pracy jak oświetlenie. Nawet praca na pozornie dobrze oświetlonym stanowisku może sprawić, że po pewnym czasie pracownik zacznie borykać się z wadami wzroku. Konieczne jest więc, aby ten czynnik był weryfikowany i zestawiany z zalecanymi wartościami.

 

Rzetelnie wykonany pomiar to nie wszystko. Należy również posiadać oficjalne dokumenty, poświadczające warunki panujące na danym stanowisku. Po wykonaniu pomiaru oświetlenia na stanowiskach pracy, przekazujemy klientowi protokoły z przeprowadzonych działań. Wiemy, jakiej dokumentacji wymaga Sanepid czy Państwowa Inspekcja Pracy. Zaświadczenia, które Państwu przekażemy po wykonanej usłudze, są w pełni zgodne z ich wymaganiami. Dzięki temu, że świetnie znamy zasady BHP, również te dotyczące oświetlenia w zakładzie pracy, możemy też, oprócz wcześniej wspomnianej kompletnej dokumentacji, przedstawić Państwu zalecenia pokontrolne.

 
Dlaczego warto zadbać o pomiary na stanowiskach pracy?
Najważniejszą kwestią jest po prostu wygoda i bezpieczeństwo pracowników. Przedsiębiorca musi zdawać też sobie sprawę z tego, że organy kontrolne mogą nałożyć na niego karę, jeśli wykryją odstępstwa od określonych w przepisach norm. Kontrola Państwowej Inspekcji Sanitarnej dla rzetelnej firmy nie powinna być źródłem stresu. Czasem jednak nawet tacy przedsiębiorcy czują się dość niepewnie, gdy zewnętrzna instytucja sprawdza warunki panujące w ich przedsiębiorstwie. Jeśli skorzystają Państwo z naszej pomocy, takie odwiedziny staną się po prostu formalnością.

Przepisy nie określają, jak często należy wykonywać pomiary oświetlenia na stanowiskach pracy. Aby zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie i zatrudnionym osobom, warto weryfikować oświetlenie m.in. gdy:

  • do użytku pracowników zostaje oddana nowa przestrzeń;
  • w pomieszczeniu miał miejsce remont, zmiana aranżacji, przebudowa;
  • pracodawca spotyka się z sygnałami od pracowników dotyczących tego, że poziom oświetlenia na stanowiskach jest niewystarczający.