Po czym poznać że mamy za małe oświetlenie w naszym miejscu pracy – w naszym biurze?


Data: 14 września 2020 | Autor: admin

Po czym poznać że mamy za małe oświetlenie w naszym miejscu pracy – w naszym biurze?

Na wydajność pracowników ma wpływ bardzo wiele kwestii. Motywacja, kultura organizacyjna firmy, narzędzia używane do realizacji obowiązków, to tylko niektóre z nich. Oczywiście, aby zatrudniona osoba skutecznie wykonywała swoją pracę, należy zadbać o każdy z tych aspektów. Za kluczowe i najważniejsze uznaje się jednak warunki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracodawca musi zadbać m.in. o odpowiednie oświetlenie. Po czym poznać, że jest ono niedostateczne? Konieczne może być przeprowadzenie pomiarów oświetlenia na stanowiskach pracy.

 

Co się dzieje, gdy światła w biurze jest za mało?

Na samym początku należy uświadomić sobie to, że sama obecność źródeł światła nie oznacza, że jest go wystarczająco dużo. Ta kwestia wymaga zdecydowanie większej dociekliwości. Nawet w pomieszczeniach, które pozornie są dobrze oświetlone, może zdarzyć się, że pracownicy borykają się z konsekwencjami zbyt małej ilości światła. Można do nich zaliczyć:

  • bóle głowy;
  • bóle oczy;
  • niższą wydajność;
  • obniżone samopoczucie psychiczne;
  • rozdrażnienie lub zniechęcenie.

Oświetlenie, w jakim przebywamy na co dzień, wpływa również na gospodarkę hormonalną człowieka i poziom ciśnienia tętniczego. Trudno więc dziwić się, że pracodawcę obowiązują określone normy w tym zakresie.

Po czym poznać że mamy za małe oświetlenie w naszym miejscu pracy

Pomiary oświetlenia na stanowiskach pracy – jedyny pewny sposób na sprawdzenie poziomu światła w biurze

Nikt nie ma możliwości, aby bez odpowiednich narzędzi ocenić, czy potrzeby pracownika dotyczące oświetlenia w miejscu pracy są rzeczywiście realizowane i nic nie zagraża jego bezpieczeństwu i wydolności wzrokowej. Podczas weryfikacji oświetlenia w firmie bierze się pod uwagę sztuczne źródła światła oraz usytuowanie biurek względem konkretnych źródeł. Pracodawca nie może zaniedbać tych spraw, bo jest zobowiązany do przestrzegania zapisów ujętych w Prawie Pracy. Brak respektowania zasad może doprowadzić do obciążenia przedsiębiorcy karą grzywny, a nawet nałożona może zostać na niego kara pozbawienia wolności. Na szczęście w prosty sposób da się zapobiec takim sytuacjom – z pomocą przychodzą profesjonalne firmy, oferujące pomiary w środowisku pracy.

Z takiego wsparcia należy korzystać regularnie, a nie jedynie wtedy, gdy na oświetlenie zaczynają skarżyć się pracownicy. Firmy proponujące tego typu usługi dysponują profesjonalnym sprzętem, który pozwala dokładnie wykryć problemy. Wybór takiej pomocy sprawi, że w razie kontroli przeprowadzanej przez Państwową Inspekcję Pracy, przedsiębiorca może być spokojny.

Bez profesjonalnych pomiarów, nieprawidłowe oświetlenie można rozpoznać, dopiero gdy osoby pracujące zaczną uskarżać się na niewłaściwe warunki pracy. Do takiej sytuacji absolutnie nie należy dopuszczać, a jedynym skutecznym środkiem zapobiegawczym jest tutaj zbadanie i pomiar konkretnego czynnika.